خواب مناسب چه تاثیری بر تمرینات و عضلات دارد؟


بیشتر ورزشکاران برای رسیدن به اهداف خود در فیتنس به تغذیه و تمرین اهمیت زیادی می دهند، اگر سخت درگیر تمرینات هستید، اما خواب مناسب ندارید، به احتمال زیاد نتیجه مناسبی را از تمرینات نمی گیرید.

خواب و ورزش باید توام با همدیگر باشد تا بر روی هورمون های سوخت و ساز موثر است.

خواب برای تامین ترمیم بدن با توجه به تغییرات مولکولی، سلولی یا شبکه‌ای که هنگام بیدار شدن در بدن رخ می‌دهد، بسیار ضروری است.

تنظیم بیولوژیک شبکه پیچیده ی هورمون های بدن با خواب شبانه روزی هماهنگ بوده و نقش مهمی را در بدن بازی می کند. برنامه خواب نامنظم و محرومیت از خواب می تواند تاثیر بر این سیستم و سوخت و ساز بدن داشته باشد، همچنین خواب می تواند بر عملکرد بدن و نگه داری وزن مناسب و سالم موثر باشد.

نداشتن استراحت و خواب کافی باعث کاهش حساسیت انسولین، خطر افزایش وزن و دیابت را به دنبال دارد.

سطوح هورمون رشد کاهش یافته و بدن در ترمیم و تقویت عضلات بازدهی کمتری خواهد داشت.

سطوح هورمون های گرسنگی بدن تغییر کرده و شما را بیشتر گرسنه می کند.

همچنین سطوح کورتیزول افزایش یافته، بر میزان قند خون، تحلیل عضلات و استخوان ها و سوخت و ساز تاثیر می گذارد.

نقش خواب در عضلات:

یکی از نقش های کلیدی استراحت، ذخیره سازی بافت ها در سطوح سلولی و درمان آسیب ها است.

هورمون رشد در طی خواب بیشترین ترشح را دارد که برای ترمیم بافت ها، عضلات و رشد عضلات ضروری است.

کاهش خواب باعث کاهش دستیابی شما به اهدافتان شده و برعملکرد فردای شما تاثیرگذار است. کمیت خواب مهم است، اما چیزی که خیلی باید به آن توجه داشته باشید، کمیت خواب است. بعضی ها شبانه 8 یا ۹ ساعت میخوابند اما وقتی بیدار می شوند باز هم احساس خوبی ندارند، چون کیفیت خواب شان خیلی پایین بوده است.

بسیاری از هورمون های آنابولیک بدن در هنگام خواب افزایش ترشح دارند که یکی از مهم ترین آن هورمون رشد خوابیدن است.

پس اگر قبل از تمرین بخوابید و سپس تمرین نمایید و در هنگام شب نیز به میزان کافی بخوابید خیلی راحت و ساده ماحصل آن چیزی جز رشد و افزایش قدرت بیشتر نیست.

اگر شبانه کمتر از ۸ ساعت میخوابید، احتمال دارد به کمبود خواب دچار شوید. یک ورزشکار به طور نرمال ۸ تا ۱۰ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد که بهتر است این میزان خواب طوری تنظیم شود که ۱ تا ۱:۳۰ ساعت آن مربوط به خواب نیمروزی باشد. زمان خواب و بیداری خود را هر روز در زمان مشخص حتی در آخر هفته تنظیم کنید.

مصرف روزانه میزان کافئین را چک کنید، زیاده روی در مصرف کافئین باعث احتلال در خواب می شود، همچنین مکمل هایی که مصرف می کنید، دقت کنید زیرا برخی از آن ها حاوی ترکیبیاتی هستند که باعث بدخوابی می شوند.












مقالات مرتبط

متن تستی